
THE “SPECIAL COUNSEL REPORT” ON THE MATTER OF 
PRESIDENT FARAHI’S CLAIMED ACADEMIC CREDENTIALS 

 

by Dr. Peter E. Pezzolo, Professor of Philosophy, Kean University, 3/8/12 
 

It  is necessary  to draw a clear  line of demarcation between  the “Special Counsel Report”  (hereafter, “Report,” 
currently posted on the main Kean website) prepared by the McElroy, Deutsch et al. law firm hired by the Board 
of Trustees, on  the one hand, and  the conclusions drawn  from  that “Report” by  the Board, on  the other hand.  
The “Conclusions” drawn by the authors of the “Report” themselves, set forth on page 19 of the “Report,” were 
entirely  redacted,  i.e.,  the  entire page was blacked out.    Those  “Conclusions” were presumably drawn by  the 
attorneys, John J. Peirano and Paula M. Castaldo, whose signatures alone are on the final page of the “Report.”  
Presumably, it was the Board, not the attorneys who actually prepared the “Report,” who decided to redact those 
“Conclusions” in their entirety, thereby depriving the University community of that essential information. 
 

The  conclusions drawn  from  the  “Report” by  the Board of  Trustees  are  contained,  thus  far,  exclusively  in  the 
“Statement” the Board issued on February 15, 2012.  In that “Statement,”  the Board—or a bare majority of seven 
Board members—drew two conclusions.  First, the Board concluded that “The Board notes that the investigation 
identified instances, most decades old, where Dr. Farahi exhibited carelessness that is not consistent with today’s 
rigorous academic environment at Kean.”  The Board then immediately went on to say that “The Board does not 
condone these mistakes made by Dr. Farahi, in fact, we deplore them.  But the Board recognizes that none of the 
investigator’s findings is material to Dr. Farahi’s successful employment as President of Kean.” 
 

On its face, the Board’s reasoning is a non sequitur, as further indicated by the fact that in its next sentence the 
Board  stated  that  “Indeed,  under  Dr.  Farahi’s  tenure,  the  university  has  made  significant  and  measurable 
progress, and our students now reap the benefits of an educational system focused primarily upon their success.”  
There is no evidence whatsoever that, under President Farahi’s leadership since mid‐2003, education at Kean has 
“now” been “focused primarily upon  [student] success”—or  that “students now  reap  the benefits” of any such 
alleged “focus”—to any extent greater than in the pre‐Farahi era.  Those claims are unadulterated puffery by, and 
on behalf of, Farahi’s supporters on the Board. 
 

That  leaves  the Board’s claim  that Farahi’s misrepresentations of his  record of post‐doctoral scholarship during 
the  years  from  1983,  when  he  was  hired  at  Kean,  through  the  present  were  merely  “mistakes”  due  to 
“carelessness” that are “not consistent with today’s rigorous academic environment at Kean.”  Those descriptions 
are internally contradictory.  Mistakes due to carelessness are unintentional errors to which humans always have 
been, and always will be, prone, and for which no blame is assigned.  It is self‐evidently false to say that mistakes 
in that sense are “not consistent with today’s rigorous academic environment at Kean.”  However, in addition to 
mistakes, there are “mistakes” (in “shudder quotes,” as they’re called).   Such “mistakes” are not mistakes at all, 
but  rather deliberate misstatements  (i.e.,  lies)  that  someone  (the author himself or  someone else)  chooses  to 
excuse by calling  them “mistakes.”   Actual mistakes are always excusable.   “Mistakes” never are—unless some 
authority, such as the Board, decides to excuse them.  To suggest that the 1980s were a period in which lies were 
acceptable  in the “academic environment at Kean”  in matters concerning the credentials of  faculty members  is 
deeply offensive to everyone who worked and studied at Kean during that period of time. 
 

The  evidence  recited  in  the  “Report”  completely  discredits  any  claim  that  Farahi’s misstatements  of  fact  in 
various documents, beginning with his  initial employment applications  in 1982‐1983 and continuing  for years 
thereafter, were genuine mistakes due to carelessness or excusable error on his part, as distinct from lies, i.e., 
“mistakes,” attributable to an intent to deceive faculty and administration who reviewed those applications. 
 

I will not summarize here all the information in the “Report,” but will concentrate on the first two sections of the 
“Fact‐Findings,” i.e., pp. 5‐11, which are subtitled “Four Academic Articles” and “Text Book.”  Those pages discuss 
the claims of scholarly submissions/acceptances for publication that Farahi made, beginning with his first inquiry 
about being hired at Kean in February 1982, followed by his formal applications for appointment, reappointment, 
tenure, and promotion during the following years. 
 

(1).  I shall start with the second of those sections, subtitled “Text Book.”   Publishing a book  is a big deal.   Few 
Kean faculty have done so.  Yet Farahi claimed, in the Kean College “APPLICATION AND QUALIFICATION FORM” he 
filled out and signed on March 15, 1983 (as part of the process of actually being hired at Kean at that time), that a 
book  entitled  “Strategic Management:  A Decision‐Making  Approach,”  had  been  “accepted”  for  publication  in 
1982 by Franklin Watts, a British publisher.  (Page references below are to the “Report.”) 
 

 The “Report” states that, in interviews by the lawyers the Board hired, “Dr. Farahi acknowledged that the 
book never was published,” and  that he  “was unable  to produce any documentary evidence  reflecting 
that  the  book  actually  was  accepted  for  publication  by  Franklin  Watts  (or  reflecting  any  of  his 
communications with Franklin Watts).” (p. 9) 

 

 The “Report” also states that [name redacted], identified as an employee of “Scholastic,” which currently 
owns the rights to Franklin Watts  in the United States, “confirmed that a search of Scholastic’s archives 
for records of the book and Dr. Farahi’s name yielded no results.” (p. 9) 
 

 However, the “Report” states that Dr. Farahi “produced to us an early outline and draft chapters of the 
book,” but without further describing those materials. (p. 9) 
 

(over) 



 

 The  “Report”  goes on  to  say  that  Farahi,  in  response  to  a question why  the book was not published, 
“initially advised  that he ceased pursuing publication because Franklin Watts asked him  (he believes  in 
1984) for $2,500 to produce the first 100 copies. . . .” (page 10) 

 

 However,  “In  a  later  interview,”  according  to  the  “Report,”  “Dr.  Farahi  stated  that  he  never  advised 
Franklin Watts he was not interested in further pursuing publication of the book because of the $2,500.” 
(page 10) 

 

 Still  later,  in a third  interview, according to the “Report,” Farahi “stated that Franklin Watts did not ask 
him  for $2,500;  rather, he  recalled  that  in or around 1983 Franklin Watts  told him  that his English and 
writing were ‘not good,’ and that he should hire an editor. . . ,” and that an “editor whom he contacted 
advised that his fee would be $2,000 to $2,500.” (page 10) 

 

 According to the “Report,” Franklin Watts “employed in‐house editors” and would not have been likely to 
tell an author “to hire and pay for an outside editor.” (page 11) 

 

 Further, the “Report” points out that whereas Farahi claimed, in a 1983 application to Kean, that “Franklin 
Watts, the publisher, expects that it [the book] will be ready for distribution by the Fall of 1984,” he also 
claimed, in a Fall 1987 promotion application, that the supposed book  was “70% complete.” (page 12)    

 

In my opinion, the above sequence of representations by Farahi was no series of mistakes, that is, unintentional 
errors.    Rather,  it  is  a  recognizable  example  of what  often  happens when  people  lie,  i.e.,  the  “story”  keeps 
changing as the liar attempts to adjust it over time to fit the circumstances.  Suppose you were a juror, assigned to 
assess  the  truthfulness  of  this witness,  on whose  testimony  you might  need  to  rely  in  reaching  conclusions 
affecting someone else’s legal rights.  Would you trust this witness?  
     
(2).  In the first section of its “Fact‐Findings,” the “Report” discusses “Four Academic Articles” that Dawood Farahi 
claimed to have published as of the 1980s,  i.e., as of the time he was hired  in Fall 1983 or  in the following few 
years.  The articles were allegedly entitled “Patterns of Administrative Efficiency,” “Shadow Pricing as a Decision‐
Making Tool,” “Budget Control and Fiscal Policy,” and “Determining Your MIS Needs.” 
 

 According  to  the  “Report,”  President  Farahi  now  “acknowledges  that  none  of  these  articles was  ever 
published.” (page 6) 

 

 In addition, “He was unable to locate copies” of three of the alleged articles, but was only able to produce 
“a couple of versions” of one of them. (page 6, note 4) 

 

 Further, with respect to his representations in various Kean personnel documents in the 1980s that these 
four  articles were  either  “submitted  to”  or  “accepted  by”  various  scholarly  journals,  Farahi  now  says, 
according to the “Report,” either that those misrepresentations “must” have been true or else he “would 
not have made them,” or that they were “mistakes” made by someone else that were due to the fact that 
he does not type, and did not proof‐read, what had been typed for him by someone else.  (page 6) 

 

 In one instance, he claimed that the “type could have skipped” [?] as an explanation for the fact that one 
of  the above  titles was  listed  in a bibliography as  if  it had already been published,  rather  than merely 
“submitted” or “accepted” for publication. (page 6) 

 

 The authors of the “Report” further state that “As to why none of the articles that were listed as accepted 
for publication ultimately were published, Dr. Farahi stated that the accepting journals likely required that 
he make revisions to the articles that would have required a significant time investment, and that because 
of various events that he stated transpired  in the 1980s (i.e., his move to New Jersey, his starting a new 
job at Kean, his becoming involved in various projects relating to the computerization of Kean, and a shift 
in his personal focus and the focus of his discipline from academic research to technical research [?] he let 
these articles ‘fall by the wayside’).” (page 7, note 7) 

 

 Finally,  the authors of  the  “Report”  state  that  “Generally  speaking,  [Farahi’s]  resumes and promotion/ 
reappointment packets  created  later  in  time  identified  later dates  for  the  alleged  year of  the  articles’ 
submission  to  and/or  acceptance  by  various  journals,”  which,  they  said,  Farahi  “attributes  .  .  .  to 
sloppiness on his part; he stated that he does not type, and that the mistakes . . . probably were made by 
the individuals who typed the documents for him.” (pages 8‐9)  Which he never, ever proof‐read? 
 

Interesting,  isn’t  it,  that when President Farahi’s staff of subordinates make “mistakes”  (such as “typographical 
errors”) regarding the facts of his career, the “mistakes” they make always, without fail, embellish his history  in 
ways designed to falsely puff him up as an active scholar and researcher (if not some other type of superman)?   
 

Speaks  for  itself, does  it not, as what most people  recognize as  the  stereotypical discourse of someone whose 
propensity for lying means he is incapable of keeping his stories straight? 
 

Here, then, is the question: 
Given how obvious it is that President Farahi cannot be trusted to tell the truth, 

how come a majority of Kean’s Board of Trustees are so wedded to him? 
 


